Bar v centru Prahy

Desky Knauf, které utlumily hlučný bar

Provozovat bar v centru Prahy v domě, kde jsou byty, to není jen tak. V baru je, jak známo, nejen hlasitá hudba, ale přímo kakofonie zvuků, jež dohromady tvoří skutečně solidní hlukové zatížení okolního prostoru. Požadavky na odhlučnění jsou tedy velmi přísné, jako v případě nedávno otevřeného baru v Dlouhé ulici. Hezký bar o jedné místnosti, velká skleněná okna směrem do ulice a přímo nad prostorem byty. Ďábelská kombinace.

Provozovat bar v centru Prahy v domě, kde jsou byty, to není jen tak. V baru je, jak známo, nejen hlasitá hudba, ale přímo kakofonie zvuků, jež dohromady tvoří skutečně solidní hlukové zatížení okolního prostoru. Požadavky na odhlučnění jsou tedy velmi přísné, jako v případě nedávno otevřeného baru v Dlouhé ulici. Hezký bar o jedné místnosti, velká skleněná okna směrem do ulice a přímo nad prostorem byty. Ďábelská kombinace.
 

Před rekonstrukcí byl v místnosti původně protipožární podhled z červených desek Knauf RED Piano a pod ním byl svěšen designový podhled, který však neměl potřebnou účinnost co do hlukové izolace. Bylo nutné velmi rychle, vzhledem k tomu, že nový nájemce potřeboval otevřít v krátkém čase, navrhnout odpovídající řešení a také jej zrealizovat. Za firmu Knauf navrhoval skladbu akustického podhledu Roman Ludl. Akustický posudek provedlo Studio D – akustika, s.r.o.
 
Sádrokartonový podhled jako dobře fungující píst

Již brzy po zadání vyšlo najevo několik problémů. Vymyslet účinnou skladbu, která bude fungovat, což o to, to není až tak velký problém, neboť nabídka akustických desek Knauf je na to připravena. Ale co vysoká hmotnost? Jak a na čem bude těžký podhled držet? K tomu další problém v podobě zavěšení, které akustické studio požadovalo pouze v pružném provedení. Což je logické, ale opět vzhledem k váze a skladbě tohoto konkrétního podhledu nikterak jednoduše proveditelné. A k tomu se navíc ukázalo problematické ještě napojení podhledu na okolní zdivo, neboť nesmělo dojít za žádných okolností k přenosu energie. To opět znamená navrhnout pružné a hlavně nestandardní napojení.
 
Podle akustické studie měl mít podhled minimální plošnou hmotnost 54 kg na m2. Což zní neuvěřitelně, když si uvědomíme, že plocha podhledu je 130 m2! Konstrukce, kterou technik Knaufu navrhl, byla typově D112a. Skladba byla navržena takto: základem se staly dvě sádrokartonové desky Knauf Diamant tloušťky 15 mm (tzn. celková plocha 260 m2!), které se dále kombinovaly s jednou deskou Knauf Blue Akustik tl. 12,5 mm, a navíc ještě jednou červenou deskou Knauf RED Piano tl. 12,5 mm. K tomu se musí ovšem navíc připočítat 5 cm izolace s objemovou hmotností 110 kg/m3. V projektu bylo stanoveno, že podhled musí být zavěšen na speciálních pružných závěsech se Sylomerem. Proto byly použity závěsy SR 220/ 2x12 od výrobce TAMADEX . A co bylo hlavní, výrobce je byl schopný dodat v počtu 360 ks v řádu několika dnů. Čas hrál v této rekonstrukci velkou roli – potřebujete bar, který vydělává a ne pouze platit nájemné.
 
Na první společné schůzce všech zainteresovaných stran se řešilo, na čem vlastně bude tak těžký akustický podhled zavěšen. Výsledkem dohody byla pomocná ocelová konstrukce, která bude staticky nezávislá na stropu. Podařilo se téměř nemožné, když tato konstrukce byla díky obdivuhodné souhře projektanta, investora a stavební firmy hotova týden potom, co padlo zásadní rozhodnutí. Nicméně bylo zapotřebí ještě doladit způsob napojení – ukončení – podhledu na zeď. A to už bylo zase úkolem technika Knauf (Roman Ludl, pozn. autora), který navrhl tento detail tak, aby respektoval požadavek akustiků na pružné ukončení. Současně musely být z akustického pohledu „pružně ošetřeny“ všechny prostupující prvky typu závitové tyče pro připevnění světel, kterých tu rovněž není málo, a podobně.
 
Kdybychom to shrnuli, tak celý vtip netradičního systému tkví v tom, že akustický podhled bude v praxi fungovat jako píst vůči okolním a všem prostupujícím konstrukcím. Pak může být dosaženo v náročných podmínkách provozu uspokojivé řešení odhlučnění prostoru od bytů nad ním. Je namístě říci, že sádrokartonáři firmy Grand Viktoria Olega Rožky odvedli velmi dobrou práci v rekordním čase. O kvalitě vypovídají provedené detaily, jež jsou vidět na přiložených fotkách. Ony vlastně moc vidět nejsou, protože řemeslně je skutečně všecko perfektní a hlavně fungující. I přesto, že podhled je kompletně tmavý – což bývá většinou důvod, proč jsou veškeré anomálie vidět. To však není případ tohoto akustického podhledu. Dodejme, že celá realizace včetně bouracích prací až po všechny povrchové úpravy trvala neskutečné 3 týdny.
 
 

Související stránky